Resultat af forsøg med paleo 2.0 i en måned

Forsøgets indhold og periode

I forbindelse med Butchers Paleo Challenge 6, der løber fra d. 13. oktober 2012 til d. 08. december 2012 med en mellemvejning d. 10. november 2012, har jeg valgt at give mig i kast med to forsøg. Den første måned har jeg valgt at leve efter principperne i paleo 2.0 og den anden måned vil jeg leve efter de mere strikse principper i paleo 1.0. Det bliver spændende at sammenligne de to resultater.

Kort sagt har jeg første måned levet efter paleo principperne, med en tilføjelse af fede mælkeprodukter og chokolade på minimum 70% kakao, som er tilladt på paleo 2.0.

Hvad jeg har spist i løbet af måneden

Primært:
Æg, bacon, broccoli, blomkål, kylling, svinekød, kalvekød, gulerødder, nødder, chokolade, ost, piskefløde, hyldeblomst, danskvand m.m.

Sekundært:
Laks, tun, oksekød, peberfrugt, tomat, æble, banan m.m.

Formålet og baggrunden for forsøget

Formålet med dette forsøg var at finde ud af hvordan paleo 2.0 ville påvirke min fysik i form af bl.a. fedtprocent, vægt og helbred generelt. Næste måned vil jeg så leve efter paleo 1.0 og så sammenligne forsøgene.

Forinden forsøget har jeg stort set levet efter paleo principperne i ca. 3 måneder og har oplevet et godt resultat i form af en stor forandring, både fysisk og psykisk. Den første måned tabte jeg 5,5 kg. helt uden at tælle kalorier.

Jeg har i løbet af måneden ikke holdt mig tilbage med at spise bl.a. fede mælkeprodukter og chokolade, da det jo er tilladt i paleo 2.0. Jeg var derfor også ret spændt på at se om dette ville påvirke min krop på en negativ måde eller om jeg ville kunne holde formen.

Forventningerne til forsøget

Mine forventninger var at jeg ville tabe mig en smule eller forblive på samme vægt, da jeg i modsætning til de seneste par måneder nu ville indføre mælkeprodukter og chokolade i min kost.

Jeg forventede dog ikke at tage på, da jeg stadig ikke ville spise bl.a. ris, pasta, brød og kartofler, altså fødevarer fyldt med stivelse og/eller sukker.

Resultat af forsøget med paleo 2.0

Robert-Andreasen-paleo-2.0-en-mnd-før-efter-billeder-resultat

Klik på billedet for at se det i stort format

Her er mine resultater af en måned på paleo 2.0:

Før 1 måned efter Resultater
Vægt 77,7 kg 77,4 kg -0,3 kg
Fedtprocent (bioimpedans*) 14,5% 13,9% -0,6%
Fedtprocent (fedttang) 17,81% 16,5% -1,31%
Fedtprocent (gennemsnit) 16,155% 15,2% -0,96%
Livmål 79,5 cm 77,5 cm -2 cm

Alle målinger er foretaget af autoriseret personale ved Butchers Paleo Challenge.

*Bioimpedans er en metode til at måle procentdel af kropsfedt . Fremgangsmåden er, at den sender en svag strøm gennem legemet og måler modstanden den møder. Da fedt og muskler leder elektricitet forskelligt er det muligt at beregne procentdelen af kropsfedt. Metoden giver de bedste resultater, hvis du måler med en så lang distance i kroppen som muligt, såsom den venstre hånd til højre fod. De fleste husholdningsartikler måler kun fod til fod eller hånd til hånd, og dermed kun halvdelen af kroppen. Disse anordninger er imidlertid stadig et godt skøn over procentdelen af ændringer af kropsfedt. (kilde wikipedia)

Konklusion og refleksion

Undervejs i forløbet frygtede jeg at jeg ville tage på, da jeg bestemt ikke holdt mig tilbage med f.eks. chokolade, ost og fløde.

Men heldigvis opdagede jeg at min fedtprocent faktisk var faldet efter forsøget. Min vægt har stort set ikke ændret sig, men til gengæld har jeg tabt fedt og mistet 2 cm i livmål.

Det må siges at være et rigtig tilfredsstillende resultat, da jeg som sagt har spist en del fødevarer som ikke er tilladt på paleo 1.0.

Tanken bag dette forsøg var netop at teste om man vil kunne “tillade” sig selv at spise f.eks. chokolade, ost, fløde og lign. uden at det vil resultere i vægtforøgelse i form af fedt. Det må jeg jo sige at jeg har bevist. Jeg har ikke bare holdt vægten, men har oven i købet reduceret min fedtprocent.

Det skal dog lige nævnes at chokolade, selvom det er min. 70% kakao, godt kan blive en afhængighed ligesom man kan opleve det med f.eks. slik, cola og lign. Så jeg vil anbefale at man holder niveauet på et minimum, måske maks. 1-2 gange om ugen.

Udstyr til dine egne forsøg

Hvis du har lyst til selv at lave et forsøg og følge din kropsudvikling, fedtprocent osv. kan du finde udstyr til diverse målinger herunder:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>