Guide til et varigt vægttab og et lykkeligt liv

Vil du gerne have et varigt vægttab og blive mere lykkelig?

Ja, selvfølgelig ønsker du et varigt vægttab og et lykkeligt liv.
Hvem gør ikke det!

De fleste der har kæmpet med vægten har sikkert allerede forsøgt sig med forskellige kure for at tabe sig. En kur kan være en rigtig god måde at tabe sig på, og ofte taber man sig også relativt hurtigt. Problemet er dog, at en kur ikke kan erstatte dagligdagskost på længere sigt, og resulterer derfor i at man taber sig i starten og når man så begynder at spise “normalt” tager man på igen.

Hvorfor taber man sig hurtigt når man er på kur og tager på igen når man stopper?

I det store hele så går de fleste kure ud på at man indtager så få kalorier som muligt, og når kroppen indtager færre kalorier end den forbrænder, så taber man sig. Det er faktisk ret simpelt.

Problemet med den slags vægttab er bare at man ofte bliver sløv, træt og irritabel, for ikke at tale om at man kommer til at få lyst til at spise alt muligt usundt. Kroppen opfatter nemlig den periode, hvor man er på kur og ikke får særlig mange kalorier, som et sultestadie. Dette er en ren katastrofe for kroppen fordi vi er byggede til at overleve. Når kroppen føler at den ikke får nok næring, fortæller den vores hjerne at vi skal finde føde med en masse kalorier.

Dem der har prøvet at være på kur vil kunne nikke genkendende til trangen om at spise en masse usund mad, selvom man jo selv har valgt at være på kur. Men det er helt normalt, da det er kroppens naturlige reaktion for at vi ikke sulter ihjel.

Konklusionen er, at en kur IKKE er svaret på et varigt vægttab.

yo-yo vægt vs. varigt vægttab

Hvordan får man så et varigt vægttab?

Svaret er ret simpelt, et varigt vægttab kræver en livsstilsændring.

Men hvad skal man ændre og hvordan kommer man i gang? Det er altid udfordrende når man skal ændre sine vaner og derfor skal ændringerne også komme gradvist og ikke gøre livet surt for en selv. Her er en liste over små ændringer som du kan bruge i din hverdag og derved starte din livsstilsændring.

Gør motion til en del af din hverdag
Det er vigtigt at få rørt sig HVER dag, især da mange af os har stillesiddende jobs og har en tendens til at smide os på sofaen, når vi kommer hjem fra arbejde om aftenen. Et varigt vægttab kræver en aktiv livsstil.

  • Tag cyklen på arbejde
  • Gå eller tag cyklen når du skal ned og handle
  • Skift imellem at sidde ned og stå op ved skrivebordet på arbejdet (hvis du har hæve/sænke bord)
  • Gå en tur om aftenen (bedst at gøre inden man smider sig på sofaen)
  • Find en sportsgren som du synes er sjov og dyrk den et par gange om ugen. Gerne sammen med en ven.

Du kan eventuelt starte med nogle af de eksempler som jeg har listet ovenfor og så tilpasse det til din egen hverdag. Vi er alle forskellige og skal derfor finde det der passer til os selv.

Få styr på din kost
Det er rigtig vigtigt med motion i hverdagen, men det er mindst lige så vigtigt at få den rigtige kost. Kosten er kroppens benzin og den udgør ca. 80% af et vægttab. Jo bedre kostvaner man får jo nemmere bliver det også at finde overskud til at træne og motivationen til at fastholde sin nye livsstil.

En nem måde at starte omlægning af sin kost er ved at erstatte visse fødevarer med andre, så man derfor ikke føler at man “mangler” noget, men derimod stadig spiser ligesom man plejer, bare sundere.

  • Pasta ➝ Fuldkornspasta ➝ Revet squash el. aubergine
  • Ris ➝ Brune ris ➝ Blendet blomkål el. broccoli
  • Yoghurt ➝ Skyr
  • Hk. oksekød ➝ Hk. kylling
  • Kartofler ➝ Blandede rodfrugter
  • Sodavand ➝ Vand el. grøn the
  • Kage ➝ Mørk chokolade  (min. 80%)
  • Slik/snacks ➝ Gulerødder/Nødder (mandler, hasselnødder)

Det er også vigtigt at man ikke går og føler sig sulten i løbet af dagen. Det fører oftest til at man kaster sig over usund mad eller endnu værre slik, chips og sodavand. Spis derfor mindre måltider, men oftere. Prøv at gøre det til en vane at spise ca. hver 2-3 time. Dette vil samtidig forøge din forbrænding, og det er jo værd at tage med.

Gør ting der gør dig glad
De fleste går og drømmer om et eller andet. Jeg har en lang liste med oplevelser, jeg drømmer om at opleve på et tidspunkt i mit liv.

Jeg satte mig et mål for min vægt med en gulerod i enden, men desværre blev det til en uopnåelig gulerod, da jeg aldrig nåede at belønne mig selv, inden jeg tog lidt på igen. Jeg har ofte tabt mig og været rigtig glad for resultatet, men lige så hurtigt taget på igen og følt mig træt og ugidelig. En gulerod kan være en god motivation for nogle, men det er vigtigt at målet er realistisk.

Nu da jeg har ændret min livsstil med både træning og sund kost oplever jeg ikke den såkaldte yo-yo effekt, hvor vægten svinger op og ned, mere. Men udover kost og træning, så handler livet om at gøre de ting der gør dig glad. Jeg fandt ud af at mine tidligere præmier til mig selv, gavnede mig mere hvis jeg bare gjorde de ting når jeg havde lyst til at gøre dem, i stedet for at kæmpe og kæmpe for at gøre mig “fortjent” til dem.

Jo flere ting du gør for dig selv, jo gladere bliver du. Når du er glad, har du lyst til at leve et sundt liv, og når du lever et sundt liv, er du glad. Det er den “onde cirkel” bare modsat. Så kom i gang med at gøre dig selv glad. Hvorfor vente? Start i dag! Lev livet og udlev dine drømme.

Følg dit vægttab på vægten, men kun i starten
Det er enormt vigtigt at føle at man opnår noget med sin nye livsstil, og derfor er vægten et godt redskab til at måle om der er sket ændringer. Mit råd er dog, at du med tiden skal bruge vægten mindre og mindre. Det er vigtigere at se sig i spejlet og føle efter hvordan man har det, i stedet for at fokusere på et tal på en vægt.

Jo længere tid du har været i gang med din nye livsstil, jo mindre kan du regne med vægten. Muskler vejer mere end fedt, så med forøget træning og kostomlægning, vil du dermed ikke kunne “regne” med tallet på vægten.

Varigt vægttab - før og efter billede

Før & efter billede af mig med begyndende six pack abs :)

På ovenstående billede kan man tydeligt se en forskel, men til gengæld siger vægten næsten det samme. Derfor er det sindsygt vigtigt at understrege at jo mere muskelmasse du opbygger, jo mindre skal du fokusere på hvad du vejer.

Læs om min første måned på stenalderkost, hvor jeg tabte 5,5 kg. uden at tælle kalorier eller føle afsavn.

Læs anmeldelse af Thomas Rode’s bog “Stenalderkost” her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>