Sådan finder du motivationen til at træne

Find motivationen til at træne

Find motivationen til at træne

Vi kender det alle sammen. Vi vil gerne i gang med at træne, men motivationen daler lige så stille efter en periode. Det er derfor vigtigt at finde nøglen til at holde motivationen.

Jeg har trænet styrketræning igennem flere år. I nogle perioder var jeg super motiveret og andre i gad jeg overhovedet ikke træne.

Jeg har ud fra disse forskellige perioder fundet frem til nøglepunkterne for hvordan jeg kan holde mig motiveret til at træne.

  1. Det skal være sjovt at træne.
  2. Træningen skal være varieret.
  3. Træn sammen med andre.
  4. Spis sundt og varieret.

Det skal være sjovt at træne

Hver gang jeg har mistet motivationen for at træne, har jeg tænkt at det ikke var sjovt mere. Motivationen til at træne er godt nok svær at holde hvis man er kørt træt i det og ikke synes det er sjovt mere.

Det er derfor enormt vigtigt at holde fokus på at din træning skal være sjov. Lad være med at fokusere på hvad andre “synes” du skal træne, og find de øvelser, hold eller den sportsgren som du synes er sjov.

Træningen skal være varieret

Som tidligere nævnt så er det vigtigt at din træning er sjov, så du ikke kører træt i det. Noget der kan være med til at holde træningen sjov er at variere den.

Der er ikke noget i vejen for at køre de samme øvelser i 1-2 måneder, for at kunne se fremskridt i styrke indenfor de forskellige muskelgrupper. Men husk at variere øvelserne. Ved at variere øvelserne tvinger du din krop til også at træne alle de mindre muskler, der f.eks. hjælper på balance og stabilisering.

Jeg elsker at variere min træning med forskellige øvelser og udfordringer til mig selv. Herved holder jeg min motivation da jeg føler at det både er sjovt og udfordrende at prøve noget nyt.

Træn sammen med andre

Endnu en vigtig faktor for at holde motivationen er at have nogle at træne sammen med. Vi som mennesker er “flokdyr” og har meget brug for det sociale aspekt.

Det er bare sjovere at træne sammen med nogle end alene. Desuden føler vi en stærkere forpligtelse til at træne hvis vi har en aftale om at træne sammen med andre. Det er ikke lige så let at springe fra, da vi føler at det går ud over dem vi har aftalt at træne med.

Spis sundt og varieret

Den sidste og måske den vigtigste faktor for mig for at holde motivationen til at træne, er at spise sundt og varieret.

I de perioder hvor jeg har spist sundt og varieret, har jeg samtidig også været enormt motiveret til at træne. Så snart jeg har ladet mig selv “synde” med slik, chips eller lign. er min motivation til at træne dalet drastisk.

Jeg har i flere år kæmpet med at komme i gang med træningen igen og få min motivation tilbage efter en usund periode. Derfor har min vægt også svinget en del alt efter mine gode og dårlige perioder.

Svaret for mig har været at undersøge nærmere angående naturlig kost og hvad vi egentlig propper i munden i vores samfund. Jeg bliver faktisk helt forarget over hvad jeg egentlig har fyldt min krop med af giftstoffer igennem årene.

Stenalderkost – Eat the way nature intended

stenalderkost

Jeg er startet på stenalderkost, også kendt som paleo food. Princippet er at spise det som er naturligt for os, ligesom man gjorde i stenalderen. Derved undgår man alle de giftstoffer som meget af det mad vi køber i dag, er fyldt med.

Efter en måned på stenalderkost har jeg stort set ikke lyst til slik, chips og andre usunde “fødevarer” og min motivation til at træne er højere end nogensinde.

Læs om hvordan jeg tabte 5,5 kg. på kun en måned, ved at spise stenalderkost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>