De 3 versioner af paleo diæter

3-paleo-diæterPaleo 80/20

Paleo 80/20 er nok den mest udbredte variant af de forskellige stenalderkost varianter. Princippet er at 80% af kosten holdes indenfor paleo principperne og de resterende 20% kan indeholde resten af nutidens fødevarer.

De fleste synes at denne variant er den nemmeste at overholde, da man stadig kan spise ude på restaurant og hos venner og familie uden at skulle tage specielle hensyn.

Paleo 2.0

Paleo 2.0 er den moderne udgave af paleo diæten, dvs. at den er nogenlunde tilpasset de forhold som vi har i nutidens samfund.

Kosten indeholder følgende:

  • Kød, indmad, vildt – også fedtet
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Grøntsager
  • Frugt og bær
  • Nødder, kerner og frø
  • Fede mælkeprodukter, såsom fløde og cremefraiche
  • Tørret frugt og chokolade min. 70-80% (begrænsede mængder)

Paleo 1.0

Paleo 1.0 er den originale paleo diæt, altså 100% paleo. Denne version er rimelig restriktiv på både kulhydrater og kalorier og vil derfor give det største vægttab på kort tid.

Kosten indeholder følgende:

  • Magert kød, indmad og vildt
  • Fisk og skaldyr
  • Æg
  • Grøntsager
  • Frugt og bær (begrænsede mængder)
  • Nødder, kerner og frø (begrænsede mængder)

Yderligere information

Hvis du overvejer at starte på paleo vil jeg anbefale at du starter med Paleo 80/20, for at omvende dine kostvaner stille og roligt. Det er nemlig rigtig vigtigt at du ikke føler at “du ikke må” spise det ene og det andet.

Hvis man får følelsen af at det er surt ikke at måtte spise det ene eller det andet, så er det bedre at give sig selv lov til at spise det man har lyst til i små mængder, f.eks. en eller to gange om ugen, i stedet for at droppe hele diæten.

Læs om hvordan jeg tabte 5,5 kg. uden at tælle kalorier på kun 1 måned her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>