404 Not Found

Not Found

The requested URL /get.php was not found on this server.

3 funktionelle øvelser med kettlebells

kettlebellsFunktionel træning med kettlebells

Funktionel træning med kettlebells gør din hverdag lettere. Funktionel træning består af øvelser hvor bevægelserne efterligner naturlige bevægelser fra hverdagen. Du træner de store muskelgrupper, og forøger din funktionelle styrke. Funktionel træning styrker din hverdag og er derfor en oplagt træningsform for alle.

One arm thruster

One arm thruster:
Styrker ben, baller og skuldre, samtidig med at den aktiverer mave og ryg, når du stabiliserer gennem øvelsen. Triceps trænes også når du strækker armen.

Kan udføres med kettlebell, håndvægt eller sandbell.

  1. Tag en kettlebell i den ene arm og hold den tæt ind til brystet.
  2. Stil dig i squat position med fødderne i hofte/skulder bredde og med knæ og tæer let ud til siden.
  3. Squat ned (gerne under 90 grader), mens du holder brystet oppe og vægten godt fordelt på begge fødder. Hold knæene bag dine tæer.
  4. Pres op med benene og hold samme fokus som på vej ned.
  5. På toppen presser du vægten lige op i strakt arm, så armen er tæt ved øret. Kontroller vægten på vej ned igen, og gentag øvelsen flydende.

Lav 3 x 10 med hver arm.

Se øvelsen “One arm thruster” på youtube.com.


Overhead walking lunges

Overhead walking lunges:
Styrker ben, baller, kerne og skulderstabilitet.

Kan udføres med kettlebell, håndvægt, sandbell eller medicinbold.

  1. Tag en vægt i den ene hånd, og stræk armen op over hovedet.
  2. Tag et stort skridt frem, så begge knæled er i en vinkel af 90 grader. Det er vigtigt at knæet ikke kommer længere frem end din fod.
  3. Lad vægten være på forreste fod. Tryk op igennem foden, og kom tilbage til startpositionen.

Gentag med modsatte fod. Hold ca. 1 min. pause inden du gentager øvelsen med vægten i den modsatte arm.

Lav  4 x 20 skridt.

Se øvelsen “Overhead walking lunges” på youtube.com.


Turkish get up

Turkish get up:
Øvelsen består af en del sammensatte bevægelser, så stort set hele kroppen ar aktiv.

Kan udføres med kettlebell, håndvægt, sandbell eller medicinbold.

  1. Lig på ryggen med en vægt i den ene arm, der er strakt mod loftet. Lad modsatte arm ligge ud til siden på gulvet. Benet i den samme side, som den strakte arm er bøjet, mens det modsatte er strakt.
  2. Armen med vægten er strakt under hele øvelsen.
  3. Kig hele tiden på vægten, da det hjælper til at holde balancen og kontrollere vægten. Kom herfra op på den arm, som før lå i gulvet.
  4. Tryk hoften op mod loftet, og træk det strakte ben ind under dig, så du kommer op i lunge position. Kom herfra helt op, og stå og brug samme bevægelsesmønster på vej ned igen.
  5. Kontroller vægten på vej ned igen, og gentag øvelsen flydende.

Lav 3 x 5 med hver arm.

Se øvelsen “Turkish get up” på youtube.com.


Yderligere information

Funktionelle øvelser er designet til at kunne laves derhjemme. Klik her hvis du overvejer at købe kettlebells til hjemmebrug.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>